1fe6e5869afd4d82
Handige tips voor je zwangerschap

Bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap

Niet iedere vrouw die krijgt er in de zwangerschap mee te maken, sommige vrouwen kunnen het verwarren met bandenpijn, dit omdat het veel op lijkt kan maar wel voor korte duur is, terwijl bekkeninstabiliteit een hele zwangerschap aan kan houden, het kan zelfs na de zwangerschap opspelen.

Bekkeninstabiliteit

Wat niet heel erg bekend is dat het toch wel één van de meest voorkomende zwangerschapskwaal is. Het komt door de hormonen die je tijdens je zwangerschap aan maakt. De hormonen zorgen ervoor dat de verbindingen tussen je botten weker worden. Het is er voor te zorgen dat je baby tijdens de geboorte makkelijker door de geboortekanaal kan.

De pijnklachten

Bij bekkeninstabiliteit horen ook verschillende soorten klachten. Je kan bijvoorbeeld pijn hebben aan de voorkant van je bekken, of rondom je schaambeen. Het kan ook voorkomen dat de pijn uitstraalt naar de achterkant van je been, je schede en zelfs je lies. De pijn kan ook aan je rug ontstaan ter hoogte van de zogenaamde kuiltjes. Deze kunnen dan ook weer uitstralen naar de lies, billen, en onderbeen.

Wat kun je er aan doen?

Het belangrijkste is dat er acceptatie bestaat dat je te maken hebt met bekkeninstabiliteit. Overige punten zijn ook erg belangrijk om aan te houden:

  • Neem voldoende rust, ga niet over je eigen pijngrens heen. Dus minder bukken, lopen, fietsen etc.
  • Neem een goede fysiotherapeut in de arm, erg van belang zowel tijdens als na je zwangerschap.
  • Ook is het goed dat je extra begeleiding krijgt tijdens de bevalling, dit omdat de banden weker zijn dan van een vrouw die niet met bekkeninstabiliteit te doen heeft, doordat je banden sneller kunnen scheuren.
  • Als je pijn hebt bij het slapen dan doe je er goed aan om een kussen tussen je benen te leggen.

Comments are closed.