1fe6e5869afd4d82
Handige tips voor je zwangerschap

Slapen tijdens de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je goed slaapt. Veel vrouwen hebben last van slaapproblemen door opvliegers of andere storende kwaaltjes die je hebt als je zwangere vrouw. Daarnaast speelt ook de stressfactor een belangrijke rol. Met een paar handige adviezen kan je echter wel heerlijk slapen.

Goed slapen is belangrijk
Naarmate je langer zwanger bent, wordt het steeds moeilijker om de juiste slaaphouding aan te nemen. Daarnaast wordt het slapen regelmatig onderbroken doordat de blaas je vertelt dat je naar het toilet moet. Met deze adviezen worden de nachten prettiger en kan je beter omgaan met de toch al vermoeiende zwangerschap.

• Drink voldoende, maar zeer weinig voor het slapengaan. Eet ook geen pittig avondeten.
• Blijf bewegen. Doe elke dag je oefeningen om de bloedcirculatie op gang te houden. Doe dit vooral ’s ochtends als je lichaam nog sterk en fit voelt.
• Probeer een routine te ontwikkelen waarbinnen al deze dingen passen. Het menselijk lichaam functioneert het best bij regelmaat en structuur, voor zwangere vrouwen geldt dit misschien nog wel meer.

Ontspan jezelf voor het slapengaan

• Drink een kop warme melk voor het slapengaan en lees vervolgens een boekje in bed. Deze rituelen helpen je om gemakkelijker in slaap te vallen. Een uitgebreide douche voordat je gaat slapen, werkt trouwens ook heel ontspannend.
• Tijdens het derde trimester, slaap op je linkerzijde zodat het bloed eenvoudig naar de babyfoetus stroomt. Probeer sowieso om niet te lang plat op je rug te liggen. Schaf een paar kussens aan waardoor je wat hoger komt te liggen en ondersteun je lichaam met de speciale zwangerschapskussens.
• Als je last hebt van misselijkheid moet je ervoor zorgen dat je maag licht gevuld is, het liefst met crackers. Deze verminderen het misselijkheidsgevoel. Deze adviezen helpen je beter én langer slapen.

Comments are closed.