1fe6e5869afd4d82
Handige tips voor je zwangerschap

Welke vitaminen en mineralen je nodig hebt voor, tijdens en na de zwangerschap

Wanneer je dit leest, ben je hoogstwaarschijnlijk bezig om zwanger te worden, of ben je al zwanger. In dat laatste geval; gefeliciteerd! Wanneer je zwanger bent, is dit een enorme aanslag op je lichaam. En dan nog niet eens alleen op je eigen lichaam, ook het kleine hummeltje dat in je buik groeit is compleet afhankelijk van jou. Het is daarom ook van groot belang dat je algehele gezondheid op peil is. Dit doe je door zo gezond mogelijk te eten en daarnaast voldoende te bewegen. Ook voordat je zwanger bent is het belangrijk om een gezonde levensstijl aan te houden, op die manier vergroot je namelijk de kans om zwanger te worden zeer. Daarnaast verkleint een gezond voedingspatroon en een gezonde levensstijl de kans op miskramen aanzienlijk.

Foliumzuur

Dat het belangrijk is om in goede gezondheid te verkeren wanneer je zwanger wil worden, staat als een paal boven water. Om een goede zwangerschap te bewerkstelligen wordt het aangeraden om genoeg omega-3-vetzuren binnen te krijgen, deze voedingsstoffen vind je onder ander in vette vis. In aanvulling hierop wordt het aangeraden om tot de tiende week van de zwangerschap foliumzuur bij te slikken, ook wel vitamine b11 genoemd. Foliumzuur draagt bij aan de vorming van de placenta en dus de groei van je kindje. Als je een tekort aan foliumzuur hebt, wordt de kans op spina bifida bij je kindje verhoogd. Neem dus het advies aan en slik tot de tiende week van de zwangerschap dagelijks ongeveer 400 microgram foliumzuur. Dit en meer kun je bijvoorbeeld bestellen op flinndal.

Vitamine D

Ook vitamine D is onmisbaar wanneer je van plan bent zwanger te worden, of al zwanger bent. Vitamine D is nodig om calcium goed op te nemen uit voeding, calcium draagt weer bij aan de opbouw en instandhouding van een stevig skelet. Daarnaast draagt vitamine D bij aan de celdeling. Vitamine D wordt aangeraden om al voor de zwangerschap te slikken, en voor vrouwen die al zwanger zijn is het noodzakelijk dagelijks 10 microgram vitamine D te slikken. Vitamine D kun je verkrijgen op het internet of bij de drogist. Wanneer je weerstand niet zo goed is als je had gehoopt, is vitamine A onmisbaar. Vitamine A zorgt voor een hoge algemene weerstand en draagt daarnaast bij aan het juiste ijzergehalte in het bloed. Vitamine A kun je, indien nodig, zowel voor, tijdens en na de zwangerschap slikken om je weerstand te verhogen. Kortom, vitamine D en foliumzuur zijn onmisbaar. Verder is het zaak om in zo’n goed mogelijke gezondheid te verkeren, en het slikken van bepaalde vitamines en mineralen zowel voor, tijdens, of na de zwangerschap kunnen hier aan bijdragen.

Leave a Reply